Logga 2018

Bilvårdsguide

Förtvätt
Innan vi ger oss på tvätten av karossen ska vi gå igenom några vanligt förekommande begrepp inom bilvårdsvärlden; kallavfettning, alkalisk avfettning och mikroemulsion. Skillnaden mellan dem samt när och hur de används.

Samtliga är förtvättsmedel som används för att lösa upp olika typer av smuts för enklare avspolning innan schamponeringen.
Kallavfettning är en petroleumbaserad produkt som till största del används för att lösa upp eventuella asfaltprickar. Den är inte spädbar med vatten.
En alkalisk avfettning är ett koncentrerat vattenlösligt rengöringsmedel med högt pH-värde vars huvudsakliga uppgift är att lösa upp trafikfilm, sot, vägdamm, insekter, trädsav med mera.
En mikroemulsion är en blandning av båda men med lite sämre effekt.

Med denna information i bakfickan kan du nu titta på bilens kaross. Finns det asfalt eller annan hårt sittande smuts på lacken? Är det mest trafikfilm och löst sittande vägdamm? Detta kommer avgöra vilken typ av avfettning du behöver använda.

Vintertid har man oftast smuts av alla typer på lacken, men på sommaren klarar man sig väldigt långt med endast en alkalisk avfettning. Fördelen med detta är att en alkalisk avfettning oftast kommer i koncentrat och spädes ut upp till 100 gånger med vatten. Det vill säga en väldigt ekonomisk produkt.

I den här guiden utgår vi ifrån att det finns både asfalt, vägdamm och annan typ av smuts på bilen.

Detta behöver du:

  • En kallavfettning i sprayflaska/tryckspruta
  • En färdigblandad alkalisk avfettning i sprayflaska/tryckspruta                           (Vi rekommenderar All in One Miljöavfettning eller Nemesis 500ml)
  • Eventuellt en flygrostlösare

Tillvägagångssätt:

1)     Har lacken asfaltfläckar, mycket vägsalt eller liknande kan du börja med att spraya kallavfettningen direkt på torr, sval lack hela vägen runt bilen. 
För att inte avfettningen ska komma in i dörrarna och lösa upp eventuellt rostskydd brukar man i regel spraya upp till dörrhandtagen men inte hela vägen upp till sidofönstren.
Finns det asfaltprickar på fälgarna kan du även behandla dessa med kallavfettning. Detsamma gäller för hjulhusen.

2)     Låt medlet verka på smutsen tills du ser att det mesta är upplöst och börjat rinna längs med lacken.
Detta kan ta ganska lång tid och är bilen inte tvättad på väldigt länge kan det krävas mer än en applicering. Men som en tumregel brukar jag låta avfettningen sitta på lacken i 5-10 minuter.

3)     Nu kanske du tror att det är dags för första avspolningen? Nej, faktiskt inte än. Innan du spolar av bilen kan du applicera den alkaliska avfettningen rakt ovanpå kallavfettningen. Detta gör du för att komma åt den alkaliska avfettningens rengöringsegenskaper, samtidigt som kallavfettningen återfuktas och får några minuters längre verkningstid. Dessutom sparar du lite tid genom att skippa en avspolning mellan de olika avfettningarna. Den alkaliska avfettningen får ej torka på lacken. Efter att du applicerat den över hela bilen låter du den endast verka i någon minut innan du går till nästa steg.

4)     Nu är det dags att spola av all smuts och kem du har påfört på bilen. Du ska helst använda dig av en spolteknik som kan kännas både motsägelsefull och onödigt tidskrävande: nämligen att spola av bilen nedifrån och upp, istället för det normala: uppifrån och ner.

Anledningen är att rengöringsförmågan blir som allra bäst om du låter vattenstrålens tryck spola bort både kem och smuts. Istället för att spillvattnet från de översta panelerna ska skölja av kemikalierna och i vissa fall faktiskt lämna kvar lite smuts på de nedre delarna av bilen.
När du spolat av en panel nedifrån och upp, vänder du och spolar samma panel uppifrån och ned för att säkerställa att alla kemikalier och smuts har avlägsnats.
Oavsett hur du spolar av bilen så är ändå det absolut viktigaste att du spolar rikligt och noga. Lägg extra tid på att spola rent i panelskarvar och vrår så att inte smuts därifrån rinner ut på lacken när du ska torka bilen på slutet.

5)     Nu är hela förtvätten klar. Enda undantaget är om bilen även är utsatt av flygrost. Flygrost är små metallpartiklar från bromsbelägg, bromsskivor, järnväg etc. som sätter sig i lacken och börjar rosta varvid de lämnar fula orangea prickar. Detta syns främst på ljusa lacker och oftast längs med sidor och bak på bilen.
För att råda bot på detta kan man nu när all annan smuts avlägsnats, spraya på en flygrostlösare över de utsatta områdena. Det finns både syrabaserade och pH-neutrala flygrostlösare och den senare är att rekommendera.
Processen är enkel: låt medlet verka på ytan ett par minuter tills all flygrost lösts upp och spola sedan av noggrant. Återupprepa vid behov
.